U bent hier: Home / PPW in de pers / 8/12 Wie de kloof in het onderwijs wijt aan taalachtergrond, maakt de ongelijkheid alleen maar groter (opinie prof. Orhan Agirdag)

8/12 Wie de kloof in het onderwijs wijt aan taalachtergrond, maakt de ongelijkheid alleen maar groter (opinie prof. Orhan Agirdag)

- De Standaard, p.36

Bij elk Pisa-onderzoek moeten we met pijn in het hart vaststellen dat er één constante is: Vlaanderen blijft absolute wereldtop in onderwijsongelijkheid. Nergens in de wereld is de kloof tussen autochtone leerlingen en leerlingen met een migratieachtergrond zo groot als bij ons. Alweer.

We slagen er niet in de kloof te dichten. Dat komt ook omdat we de echte oorzaken van ongelijkheid niet onder ogen durven te zien en telkens opnieuw eenzelfde, verkeerde diagnose stellen. Die diagnose heet taalachterstand. Dat was zo onder de voorbije drie onderwijsministers en dat blijft zo bij Hilde Crevits (CD&V). 'Taal vormt de sleutel', stond geschreven op haar debatfiche in Terzake, woensdagavond.

Die hypothese kan op geen enkele wijze verklaren waarom ons land kampioen is in ongelijkheid. Waarom zou taalachterstand vooral in Vlaanderen een rol spelen? Hoe komt het dat migranten in de rest van de wereld minder last hebben van hun talige repertoire? Vergeleken met Nederland is de etnische kloof bijna twee keer zo groot. (...)

Bron: O. Agirdag (2016-12-08), Slecht presteren komt niet door taalachterstand, De Standaard, p.36