U bent hier: Home / PPW in de pers / 10/12 "Zit ik er niet naast, dan lúkt het niet" (prof. Stefan Ramaekers)

10/12 "Zit ik er niet naast, dan lúkt het niet" (prof. Stefan Ramaekers)

- Het Laatste Nieuws, p.8

(...) Je kind helpen bij het studeren, het balanceert op een wankel evenwicht. Natuurlijk willen ouders dat hun kroost het goed doet op school, maar wanneer ga je daar te ver in? "Er zijn geen juiste technieken en er is geen sluitende leeftijdsgrens wanneer je kind uit zichzelf de discipline vindt om te doen wat nodig is om te slagen", zegt pedagoog Stefan Ramaekers van het Laboratorium voor Educatie en Samenleving (KU Leuven). "Sommige kinderen zijn al sneller gedisciplineerd dan anderen. Soms kan het net goed zijn dat je kind eens met z'n hoofd tegen de muur loopt, omdat het dan een les leert. Soms leert het daar helemaal niets uit. Je kan 100 keer uitleggen dat het beter is om tijd te investeren in studeren in plaats van in gamen, en tóch kan je kind daar het belang niet van inzien. Dat is nu eenmaal opvoeden: voortdurend schipperen tussen grenzen trekken voor je kind of het de vrijheid geven, tussen het antwoord geven of je kind ernaar laten zoeken." Er spelen nog andere elementen een rol in de gedrevenheid van ouders als het over schoolresultaten gaat, zegt Ramaekers. "In onze huidige maatschappij is een kind een project geworden. We hebben minder kinderen, dus wordt het belangrijker dat de kinderen die we hebben het 'goed' doen. Tegelijk hebben de ouders van nu misschien een pessimistischer toekomstbeeld voor hun kinderen. Gaat er werk genoeg zijn later, door alle technologische evoluties? En in welke sectoren? Het is dan ook niet verwonderlijk dat we veel waarde hechten aan schoolse prestaties." (...)

Bron: X (2016-12-10), "Zit ik er niet naast, dan lúkt het niet", Het Laatste Nieuws, p.8